Door Redactie op 11 mei 2022

Gevraagd: Deltaplan wonen en zorg voor ouderen en mensen met beperkingen

Om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen en ouderen een fatsoenlijk bestaan te garanderen willen de 3 samenwerkende PvdA-netwerken Zorg, Ouderen en Uitvoering VN-verdrag Handicap, dat het kabinet een Deltaplan wonen en zorg voor ouderen en mensen met beperkingen opstelt. Dit deltaplan dient te worden ingebed in het grotere geheel van een voor iedereen toegankelijke en ouderenvriendelijke samenleving. De 3 netwerken reiken een voorzet aan.
PvdA Kamerlid Attje Kuiken heeft de Ministers van VWS en Wonen opgeroepen een dergelijk plan te ontwikkelen. De betrokken ministers komen in juni van dit jaar met het programma Wonen, zorg en ondersteuning voor ouderen.

Deltaplan wonen en zorg voor ouderen en mensen met beperkingen

De 3 netwerken hebben voor de Tweede Kamerfractie een notitie opgesteld, waarin zij in het kort aangeven welke aspecten volgens hen in een deltaplan van het kabinet opgenomen moeten zijn:

• Passend wonen
  • Ruimte voor nieuwe combinaties van wonen en zorg
  • Verpleeg(huis)zorg
  • Werken in de zorg

Verder pleiten zij er voor dat per gemeente een ouderen- en gehandicaptenbeleid wordt ontwikkeld met tenminste de volgende elementen:

• Bestaanszekerheid
  • Brede bewustwording
  • Sterke sociale basis en mantelzorg
  • Ouderenvriendelijke woonomgeving
  • Wijkgerichte zorg

Tijdens een Commissievergadering op 31 maart 2022 bracht Attje Kuiken onder andere het volgende in:

“… moet er niet simpelweg een deltaplan voor wonen en zorg komen? Maar dit wordt natuurlijk hét kernprobleem van de komende jaren. Veel gemeentes zeggen dat ze ervoor openstaan om zowel mantelzorg als langer thuis en kangoeroewoningen op een goede manier in te richten, maar feitelijk blijkt dat vaak niet zo te zijn. Kortom, we hebben een probleem. Ik kan tien dingen aandragen waarvan ik denk dat er een oplossing in ligt. Maar volgens mij zou deze minister zelf, met collega De Jonge, een deltaplan moeten maken om deze problematiek op te lossen.”

Minister Helder: “Er komt een programma wonen, zorg voor ouderen en ondersteuning”

“Er werd net gevraagd: moet er niet een deltaplan komen? Ik ben, onder andere samen met de minister voor VRO, bezig om te bekijken of er een plan moet komen voor wonen, zorg en ondersteuning voor ouderen. Daarin moet een nieuwe visie staan: hoe gaan we dit doen? […] In dat programma wonen, zorg voor ouderen en ondersteuning zal niet alleen die capaciteitsvraag beantwoord worden, maar ook de vraag: maar hoe dan? Dat kan ik toezeggen. Zoals we het nu in concept hebben staan, zitten daar vijf lijnen in. Eén lijn gaat over vitaal en zelfstandig ouder worden, één over passen naar ouderenzorg in samenhang, één over wonen en zorg voor ouderen, één over goede basiszorg in de wijk en de vijfde over innovatie en de arbeidsmarkt. Hoe doen we dat? Maar we moeten ook het gesprek voeren met de ouderen zelf. Daar werd net ook aan gerefereerd. Het is mijn bedoeling om u dat voor de zomer te doen toekomen.”

De notitie van de 3 netwerken is hier op te halen

Het verslag van de commissievergadering van 31 maart 2022 is hier in te zien