Door Redactie op 5 juli 2020

Reacties op pensioenakkoord: er moet nog veel werk verzet worden

Een herziening van het Nederlandse pensioenstelsel is een flinke stap dichterbij gekomen nu kabinet, werkgevers en werknemers instemmen met de uitwerking van het eerder gesloten pensioenakkoord op hoofdlijnen.

Voordat alle pensioenfondsen uiterlijk per 1 januari 2026 over zijn gegaan naar het nieuwe stelsel, moet er nog veel werk verzet worden, onder andere door de Eerste en Tweede Kamer.

Reactie van Gijs van Dijk op het bereikte akkoord

De eerste reactie van Gijs van Dijk, woordvoerder over pensioenen van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer, luidt:

“Goed dat de vakbonden hebben ingestemd met het pensioenakkoord. Mensen die hun hele leven keihard hebben gewerkt, snakken naar een ontspannen oude dag.  Zelfstandigen zijn bang hun inkomen kwijt te raken als hen iets overkomt. Het is daarom hard nodig dat de AOW-leeftijd langzamer stijgt, dat werkenden beter worden beschermd, dat mensen met zware beroepen eerder kunnen stoppen en dat flexwerkers ook veel sneller pensioen gaan opbouwen. De PvdA is blij dat deze wensen worden vervuld. Koolmees moet nu aan de slag.

We wachten de uitwerking van het contract af. Voor de PvdA is het belangrijk dat de lusten en lasten voor alle generaties eerlijk worden verdeeld, dat er geen onnodige kortingen plaatsvinden en dat er meer perspectief komt op eerder indexeren.”

Eerder genoemd voorbehoud van de PvdA Kamerfractie

Op 5 juni 2020 had Lodewijk Asscher op de PvdA-website al laten weten:

“Veel moet nog worden uitgewerkt. Daarom hebben we ook – samen met GroenLinks – een expliciet voorbehoud gemaakt. We willen zeker weten dat de regeling ook echt helpt voor die politiemensen, werkers in de zorg, havenarbeiders en anderen die vaak jong begonnen zijn. En we steunen veranderingen in contract en premieregeling alleen als het kabinet overtuigend heeft aangetoond dat dat goed uitpakt voor jong én oud. Voor mensen met een lager of middeninkomen. Voor de zelfstandigen. Dat betekent dat het kabinet de beloftes zal moeten waarmaken om onze steun daadwerkelijk te verdienen.”

André van Dokkum

Reactie van André van Dokkum

Het Ouderen Netwerk PvdA zag de afgelopen 15 tot 20 jaar de onrust en ongenoegen onder (bijna-)gepensioneerden stijgen over vooral het niet-indexeren (en in enkele gevallen zelfs korten) van de pensioenuitkeringen. Daar kwam ook nog de stijging van de AOW-leeftijd boven op.

De eerste reactie van André van Dokkum, voorzitter van het Ouderen Netwerk PvdA, op het akkoord luidt:

“Nu de FNV heeft ingestemd met de verdere uitwerking van het pensioenakkoord wil de regering snel beginnen met de wetgeving daartoe. De Tweede Kamer moet voor een eerste plenair debat daarover op 14 juli al terugkomen van het reces.

Dringend nodig is een herstel van vertrouwen in ons pensioenstelsel.
Ik dring er daarom bij de PvdA-fracties in de Eerste en Tweede Kamer op aan de volgende voorwaarden te stellen aan de verdere invulling door de regering van het pensioenakkoord:

1. dat de regering er daadwerkelijk voor zorgt dat de AOW-leeftijd langzamer stijgt: dat werkenden beter worden beschermd, dat mensen met zware beroepen eerder kunnen stoppen met werken en dat flexwerkers ook veel sneller pensioen gaan opbouwen;
  2. dat de regering de betrokkenheid en medezeggenschap van alle betrokkenen, inclusief de (organisaties van) gepensioneerden erkent en vastlegt;
  3. dat de regering – te beginnen met de komende 7 jaar – perspectief geeft op een begin van compensatie voor verlies aan inkomsten door gebrek aan indexatie de afgelopen 15 tot 20 jaar;
  4. dat de regering de in het akkoord afgesproken uitwerkingsperiode benut om het vertrouwen in ons pensioenstelsel ook voor de langere termijn te herstellen.”

Verkiezingsprogramma 2021 van de PvdA

Voor de Programmacommissie van de PvdA heeft André van Dokkum de volgende boodschap:

“Hetzelfde perspectief op herstel van vertrouwen dient eveneens expliciet tot uitdrukking te komen in het Verkiezingsprogramma 2021 van de PvdA; met als sleutelwoorden bestaanszekerheid, collectiviteit en solidariteit. Het bijzondere karakter van ons stelsel en de rol van pensioenfondsen daarbij, ook binnen de EU, wordt daarbij onderstreept.”

Verdere informatie

Artikel ‘FNV stemt in met uitwerking pensioenakkoord‘ op de website van de FNV, dd 4 juli 2020

Artikel ‘Overeenstemming over uitwerking pensioenakkoord‘ op de website van de rijksoverheid, dd. 4 juli 2020

Artikel ‘Nieuws over voorlopig pensioenakkoord‘ op de website van de PvdA, dd. 5 juni 2020