Tevreden terugblik op onze aanwezigheid tijdens de 50PlusBeurs

Door André van Dokkum op 6 november 2019

Ook dit jaar werd de aanwezigheid van de Partij van de Arbeid op de 50PlusBeurs door bezoekers gewaardeerd. Deze werd gehouden van 17 t/m 21 september in Utrecht. Opvallend was dat er weinig negatieve (wel kritische!) reacties van de vele bezoekers waren (zie hieronder de bijlage voor een staalkaart van de opmerkingen per beursdag).

Daarnaast wilden de mensen soms hun vraag en of opmerking uitdrukkelijk op papier zetten met hun naam en e-mailadres. Deze kaartjes in de week na de 50PlusBeurs met begeleidend briefje naar de betreffende woordvoerder Tweede Kamer gebracht. Van de 25 ingevulde kaartjes liggen 12 op het terrein van inkomen/pensioen, 5 op het terrein van wonen, 3 op het terrein van milieu/klimaat, 1 op het gebied van onderwijs en tenslotte 1 op het gebied van jeugdzorg.

We kunnen met veel trots en waardering terug zien op een goede inzet van onze vrijwilligers, waaronder vier Kamerleden: de Eerste Kamerleden Mei Li Vos en Jeroen Recourt en de Tweede Kamerleden William Moorlag en John Kerstens.

Foto van Jeroen Recourt op de 50PlusBeurs

Jeroen Recourt op de 50PlusBeurs

Het Eerste Kamerlid Jeroen Recourt deed verslag van zijn ervaring via Facebook:
Vandaag was ik namens de PvdA Eerste Kamerfractie op de 50Plus Beurs in Utrecht. Vooral de gesprekken met de ouderen die onzeker zijn over hun pensioen maakten op mij indruk. Een echtpaar dat hun hele leven hard had gewerkt en nu afhankelijk was van huurtoeslag. Het raakte hun waardigheid. Verschillende mensen die met hun plannen hadden gerekend op AOW op 65 jaar en in een gat vielen toen dat plotseling later werd. En wat gaat er nu precies gebeuren met het pensioenakkoord. Ik moest het antwoord schuldig blijven. Veel is nog onzeker en dat raakt mensen met een klein aanvullend pensioen zeer. Gelukkig ook positief aangrijpende verhalen zoals van de vrouw die zich op haar 48ste liet omscholen tot metaalbewerker en als eerste en enige vrouw in het bedrijf moest vechten voor haar plaats. Het maakte me vooral bescheiden.”

Tenslotte: voor het vervolg van de 50PlusBeurs is ook van belang:

• de toezegging Gijs van Dijk om nog dit jaar aandacht te geven aan het thema pensioenen; en daarnaast ook op
  • de thema’s Zorg en Wonen zichtbaar te zijn en te blijven:
  • de 50PlusBeurs 2020 grondig qua inhoud en aanpak voor te bereiden; dit te meer omdat 2020 het jaar voorafgaande aan de verkiezingen is.

Lees de bijlage voor een staalkaart van de opmerkingen per beursdag

André van Dokkum

Voorzitter ONP-Coördinatiegroep Laatst gewijzigd op 5 april 2024