Door Redactie op 5 november 2019

Fred Plantinga neemt officieel afscheid van de coördinatiegroep van het Ouderen Netwerk PvdA

Op 5 november 2019 nam Fred Plantinga officieel afscheid van de coördinatiegroep van het Ouderen Netwerk PvdA (ONP). Nadat Fred eind 2016 zijn taak als voorzitter van het ONP neerlegde, bleef hij tot medio dit jaar in functie als penningmeester.
De huidige voorzitter van het ONP, André van Dokkum, gaf een korte schets van de activiteiten van Fred in de Landelijke Adviesgroep Ouderenbeleid van de PvdA (LAO), welke later is omgevormd tot het ONP.
André dankte Fred hartelijk voor zijn jarenlange inzet. Fred antwoordde dat hij met genoegen terugkijkt op deze periode. Hij heeft er het volste vertrouwen in dat het met het ONP de goede kant op blijft gaan.

Foto van Overhandiging van een attentie aan Fred Plantinga (r) door André van Dokkum.

Overhandiging van een attentie aan Fred Plantinga (r) door André van Dokkum.

Fred en André zijn destijds beiden begonnen bij het LAO. Herman Hofman was toen voorzitter. Fred maakte deel uit van de LAO-werkgroep Arbeid, Inkomen en Pensioen. Toen Herman als voorzitter aftrad volgde Herma Verbeij hem op. Toen ook Herma zich terugtrok, werd Fred voorzitter en dat bleef hij tot eind 2016.

De overgang van de LAO in het ONP, onder druk van het partijbestuur, vond plaats onder voorzitterschap van Fred. Een deel van de leden van de LAO was het niets eens met de overgang en trok zich terug. Het duurde even voordat de organisatie van het ONP hersteld was. De gevormde coördinatiegroep van het ONP zette in op meer openheid naar de leden.
Ondertussen was Fred ook nog penningmeester van het ONP geworden.

De ernstige ziekte van zijn echtgenote bracht met zich mee dat Fred mantelzorger werd. Dat nam zoveel tijd en energie in beslag, dat het moeilijk te combineren was met het functioneren als voorzitter. Toen Fred, na een hartinfarct, ook zelf ernstig ziek werd, was een afscheid van de coördinatiegroep onontkoombaar. Gelukkig gaat het nu zowel met Fred als met zijn vrouw naar omstandigheden goed.

Fred neemt momenteel weer deel aan tal van activiteiten. Zo is hij onder andere actief binnen de lokale PvdA en lid van de cliëntenraad van een zorginstelling uit de Viva! Zorggroep.

Foto van de voorzittershamer in handen van André

De voorzittershamer in handen van André

Bij het afscheid overhandigde Fred de voorzittershamer aan André.