Door Redactie op 15 oktober 2020

Gesprek met Gijs van Dijk over onze oudedagsvoorzieningen

Foto van Gijs van DijkOp 28 september jl. hadden André van Dokkum en Fred Cohen van het Ouderen Netwerk PvdA een gesprek met Gijs van Dijk over AOW en pensioenen. Hij is namens de PvdA lid van Tweede Kamer en is fractiewoordvoerder voor onder meer de pensioenen en de AOW. De hoofdpunten van het gesprek zijn in de volgende samenvatting verwoord.

Vooruitblik komende maanden tot Kamerverkiezingen.

Gijs van Dijk geeft aan dat in november een Ronde Tafel zal plaatsvinden waarin deskundigen (waaronder voor – en tegenstanders van Pensioenakkoord) de Tweede Kamer bijpraten over de naaste toekomst). Hij vertelt dat een technische groep, van mensen buiten het Parlement, onder leiding van Gijs van Dijk zich aan het bezinnen is over mogelijke consequenties van het Pensioenakkoord en over de ingrediënten voor een zorgvuldige overgangsperiode.

Desgevraagd geeft Gijs van Dijk aan dat het Algemeen Overleg van 15 oktober vooral toegespitst zal zijn op de problematiek van “AOW-gat” (onvolledige AOW) voor met name Surinaamse Nederlanders.

Gedachtewisseling over inzet PvdA rond Pensioen/AOW en Inkomen
Voortbouwend op zijn Zondagsbrief van 19 juli jl. stelt Gijs van Dijk dat hij de handen vrij heeft en de regering nauwgezet en kritisch volgt wat betreft de voortgang van het Pensioenakkoord.

Enkele essentiële elementen van de PvdA-inzet zijn:

• Allereerst is het van cruciaal belang om het perspectief op een toekomstige compensatie voor ontbroken indexatie overeind te houden; daarbij is het uiteraard zaak niet meer te beloven als op redelijke termijn haalbaar lijkt.
  • Voorts is het van belang om ook passende belastingmaatregelen te treffen; (meer) progressieve belastingen; zie voor suggesties en een aanpak het WRR rapport “Generatiebewust Beleid”: https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/1999/12/14/generatiebewust-beleid.
  • Een volgend punt is dat we voorstellen formuleren om, mede gezien de abnormale situatie waarin we economisch gezien verkeren, de dreigende kortingen bij pensioenfondsen te voorkomen; niet alleen voor het komend jaar maar ook voor de zogenaamde transitie periode.
  • We waarborgen voorts een goede en vertrouwenwekkende overgangsperiode van ons huidige Pensioenstelsel naar het beoogde nieuwe Pensioenstelsel.
  • We willen de nu steeds groter wordende inkomenskloof tussen werkenden en gepensioneerden verkleinen en wegwerken; te denken valt aan maatregelen als:
    A.  een significante verhoging van de AOW;
    B.  verhoging van de ouderenkorting met € 110 om bij te dragen aan een structurele verbetering van de koopkracht van gepensioneerden (= verdubbeling van regeringsvoorstel);
    C.  een verlaging van de BTW, te beginnen met de BTW op de basis levensbehoeften.
  • Wellicht ten overvloede: leeftijd kan geen criterium zijn voor belastingverhoging, ook niet voor gepensioneerden.