Door Redactie op 3 januari 2024

Het bestuur van het Ouderen Netwerk PvdA is met 3 leden uitgebreid

Sinds september 2023 zijn er 3 leden van het landelijke Ouderen Netwerk PvdA (afgekort: ONP) tot het bestuur van het ONP (meestal de Coördinatiegroep genoemd) toegetreden: Irene Havermans als secretaris, Bert Oudenaarden en Ans Verdonschot als algemeen bestuurslid.

Hieronder volgt informatie over de ervaring die de 3 bestuursleden meebrengen.

Irene HavermansIrene Havermans

Ervaring
Via Vormingswerk en Volwassenen Educatie is Irene Havermans in directiefuncties gaan werken bij Arcuscollege, Vrouwenvakschool, Orbis medisch- en zorgconcern en Mondriaan GGZ.

Zij heeft diverse bestuursfuncties vervuld binnen en buiten de PvdA en was lid van Provinciale Staten van Limburg.

Daarnaast heeft zij kennis van en ervaring in de zorg en als mantelzorger.

Opvattingen
Irene Havermans maakt zich zorgen om de jeugdhulpverlening en jeugdzorg met twijfels over de besluitvorming die genomen is omtrent de verschuiving van verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Verder heeft zij zorgen over de toenemende concurrentie in de zorg en de onduidelijkheid over de ontwikkelingen van de ouderenzorg.

Zij ziet armoede en tweedeling als een toenemend groot probleem op ons af komen.

Ans VerdonschotAns Verdonschot

Werk
Ans is in haar werkzame leven zowel in de uitvoering als in beleidsadvisering actief geweest in het domein zorg en welzijn. Zo was ze werkzaam als wijkverpleegkundige, voor de beroepsvereniging van wijkverpleegkundigen, het landelijk centrum Verpleging en Verzorging, de provinciale kruisvereniging Limburg en het Integraal Kankercentrum Nederland.

Zorg en hulpverlening zijn altijd haar passie geweest.

Ze heeft een adviesbureau op het gebied van Zorg en Welzijn, waar ze vooral veel projecten heeft uitgevoerd om de positie van mantelzorgers te versterken. Bij de invoering van de WMO in bijzonder actief om gemeenten te adviseren hoe invulling te geven aan mantelzorgondersteuning in de WMO.
Zie ook link: https://adoc.pub/mantelzorgondersteuning-in-de-oncologische-zorg-voorkom-dat-.html

Ans bekleedt diverse bestuursfuncties o.a. in de zorg, welzijn en recreatie.

Actief in PvdA
Uiteraard actief en betrokken bij lokale PvdA: https://twitter.com/fionabijl/status/637296462326591488

Ze is al lang lid van de PvdA (nog uit te tijd dat kandidaat-leden nog geballoteerd werden). Ze is actief geweest in de afdeling, heeft in de gemeenteraad gezeten en is een periode wethouder geweest. Toen er in de provincie Noord Brabant nog een werkgroep Ouderen was, was ze daarvan lange tijd lid en vervolgens heeft ze de rol van voorzitter vervuld.

Tenslotte is Ans actief als vrijwilligster en lid van het Centraal Bestuur van Nivon. In 2024 bestaat NIVON 100 jaar: https://100jaar.nivon.nl/

Bdert OudenaardenBert Oudenaarden

Opvattingen
Vanaf 1990 is Bert Oudenaarden lid van de Partij van de Arbeid. En met overtuiging. De sociaal democratie biedt volgens hem de beste kansen voor een solidaire samenleving. Solidariteit ontstaat lang niet altijd zomaar en dat moet je dus organiseren. Solidariteit tussen jong en oud, tussen mensen met een goed gevulde portemonnee en de mensen die elk dubbeltje moeten omkeren, solidariteit met de natuur. De overheid heeft daar zijns inziens een belangrijke rol in. Opkomen voor hen die op achterstand staan en opkomen voor hen die door hun situatie dat zelf niet kunnen.

Werk
Bert Oudenaarden heeft op verschillende plekken gewoond en is altijd in enigerlei vorm betrokken geweest bij de lokale politiek. Hij is opgeleid als verpleegkundige en heeft altijd in de gezondheidszorg gewerkt. In 2009 heeft hij de master bestuurs- en organisatiewetenschap gehaald.Hij werkt bij een GGD als senior adviseur publieke gezondheid.