Door Redactie op 6 september 2017

Kandidaat-voorzitters PvdA op bezoek

Kandidaat-voorzitters Astrid Oosenbrug en Nelleke Vedelaar maakten op 28 augustus op hun verzoek in 2 aparte gesprekken kennis met de coördinatiegroep van het Ouderen Netwerk PvdA. De geanimeerde gesprekken gingen vooral over wat er beter kan in de relatie tussen de partij en de mensen die de beginselen van de sociaaldemocratie onderschrijven.

De coördinatiegroep was zeer ingenomen met het bezoek. Er is eveneens gesproken over de positie van ouderen en de activiteiten van het Ouderen Netwerk (ONP) in de komende maanden.

Foto met gesprek met Astrid Oosenbrug

Gesprek met Astrid Oosenbrug

Astrid Oosenbrug en Nelleke Vedelaar waardeerden de ontmoeting met de leden van de coördinatiegroep, getuige ook de volgende aantekeningen op respectievelijk facebook en website:

Astrid Oosenbrug op de facebookpagina, die zij samen met duo-kandidaat Gerard Oosterwijk beheert:
Foto van Astrid Oosenbrug“De PvdA staat voor verbinding, ook tussen generaties. Om te horen wat er speelt bij de oudere leden van de PvdA schoof Astrid maandag aan bij het Ouderen Netwerk PvdA. Hier kwam direct iets moois uit voort. Graag helpt team #coördinatiegroep mee om onze partij te vertegenwoordigen op de 50+ beurs (van 19 tot 23 september in de Jaarbeurs Utrecht). Doe jij ook mee? Ze zoeken nog enthousiaste leden, van alle leeftijden, om daarbij te helpen. Je kunt je gemakkelijk opgeven door een berichtje te sturen naar Fred Cohen.”

Foto van gesprek met Nelleke Vedelaar

Gesprek met Nelleke Vedelaar

Nelleke Vedelaar
op haar website
“Gisteren had ik een leuk gesprek met het Ouderen Netwerk van de PvdA. Het ging over mijn en hun ideeën voor de toekomst van de partij. Wat me zo opviel: de wil om het samen te doen en juist generaties te verbinden in plaats van ieder voor zich. Een warm nest zijn voor iedereen, zoals ik in mijn manifest schrijf.

Op mijn vraag hoe we nou juist ruimte geven aan jong talent, kwamen mooie antwoorden. Geef hen juist fundamenteel de ruimte, in plaats van terug te vallen op ‘mastodonten’: in campagne- en kandidaatstellingscommissies, of als volksvertegenwoordiger. Dat betekent ook de ruimte om zo nu en dan een foutje te maken. Ervaring krijg je niet door aan de zijlijn toe te moeten blijven kijken.

Foto van Nelleke VedelaarJong en oud, dat deed me denken aan een geweldig muzikaal initiatief dat ik ken uit mijn dagelijks werk als wethouder in Zwolle: Lab 1870. Jongeren, soms jonger dan 18, vormen een band met ouderen, soms ouder dan 80. Ervaring en talent vormen een prachtige harmonie.

Laat dat een voorbeeld zijn voor de PvdA. Laten we jongeren en ouderen aan elkaar koppelen zodat ze van elkaars talenten kunnen profiteren. Laten we juist vanuit meerdere generaties naar vraagstukken kijken, zoals bij pensioen. Zo benutten we de verschillen in onze partij in plaats van te denken in tegenstellingen.”

Uitnodiging
De coördinatiegroep heeft Astrid Oosenbrug en Nelleke Vedelaar uitgenodigd aanwezig te zijn bij

• de PvdA-kraam op de 50PlusBeurs, die van 19 t/m 23 september gehouden wordt,
  • de ONP-netwerkbijeenkomst op 28 oktober en
  • de conferentie ‘Wonen en zorg voor ouderen’ op 11 november.