Door Redactie op 2 december 2020

Meer mantelzorg is niet dé oplossing voor het gebrek aan zorgprofessionals

Het Ouderen Netwerk PvdA (ONP) verzet zich tegen de gedachte dat meer mantelzorg dé oplossing is voor het toenemende gebrek aan goed opgeleide zorgverleners, dat in de komende decennia dreigt. ActiZ, de branchevereniging voor o.a. organisaties voor ouderenzorg, heeft die gedachte geopperd in een artikel op zijn website.
Het Sociaal Cultureel Planbureau en anderen voorzien in de toekomst juist een daling van het aantal mensen dat in staat zal zijn mantelzorg te bieden. Er zullen dus volgens het ONP andere maatregelen getroffen moeten worden.

De bewering van ActiZ

Het aantal ouderen neemt toe en ook het aandeel ouderen in onze samenleving. ActiZ: “Er zijn eenvoudigweg niet genoeg zorgprofessionals beschikbaar om met deze aantallen de zorg te kunnen blijven verlenen zoals nu. Mantelzorg zal daarom opnieuw moeten worden uitgevonden en beter en makkelijker mogelijk gemaakt moeten worden. […] De tijd om de ouderenzorg grondig te hervormen is nu”, constateert de branchevereniging. “Daar is een nieuwe maatschappijvisie voor nodig […] ActiZ zal hier ook op hameren in de lobby in Den Haag.”

Mantelzorg niet verplichten

Verbetering van het ouderenbeleid en de ouderenzorg als onderdeel daarvan, juicht het ONP natuurlijk toe. Maar dan kan en mag de last van de zorg niet verlegd worden naar de partner, kinderen, familie en vrienden, die zich daar niet toe geroepen voelen of die daar niet toe in staat zijn.
Mantelzorgers verweren zich in het politieke en maatschappelijke debat het minst van allen. Zij worden al zwaarder belast als gevolg van de huidige coronacrisis.

Zet in op betere arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden

Het ONP vindt dat het meer pas geeft om de arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden en de werkdruk van de zorgverleners zodanig te verbeteren, dat meer mensen voor dit vak kiezen, en minder zorgverleners de zorg de rug toekeren. Verder zou de inspanning verhoogd moeten worden om werklozen en in ons land aanwezige migranten voor de zorg om te scholen.

In die opvatting wordt het ONP bevestigd door twee recent uitgebrachte rapporten. Het aan de Minister van VWS uitgebrachte advies “Behoud en betrokkenheid van zorgprofessionals’ van de onafhankelijke commissie ‘Werken in de zorg’ en het rapport ‘Applaus is niet genoeg’ van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving.

Daar kunnen de zorginstellingen, verenigd in de brancheorganisaties ActiZ zelf veel aan doen. Laat Actiz er voor gaan lobbyen dat de regering dát mogelijk gaat maken. Daar zal ze vast een groot deel van de Nederlandse bevolking in mee krijgen.

Daarnaast is een mogelijke, toekomstige optie om een maatschappelijke dienstplicht in te voeren, als het gebrek aan arbeidskrachten erg groot wordt.

Brief aan Minister van VWS
De Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe is in een brief aan de Minister van VWS uitgebreider ingegaan op het artikel van ActiZ. Het ONP sluit zich bij deze brief aan.

Nadere informatie

Lees het eerdergenoemde artikel  ActiZ lanceert publiekscampagne over toekomst van ouder worden op de website van ActiZ

Lees de brief van 19 november 2020 van de Werkgroep Ouderenbeleid PvdA Drenthe aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport