Door Redactie op 19 mei 2021

Pandemie laat belang zien van een goed zorgsysteem op basis van solidariteit

Jos Bertrand, voorzitter van de ESO (European Senior Organisation) reageerde op het “EU Groenboek over de Vergrijzing”. Hieronder volgt en verkorte weergave van zijn inbreng.

“Meer dan een jaar na de uitbraak verspreidt Covid 19 zich nog steeds over Europa en wereldwijd. Eén ding is zeker: onze gezondheidszorg staat onder grote druk. Desalniettemin toont de pandemie het belang aan van een goed zorg- en gezondheidszorgsysteem op basis van solidariteit.

Wat ESO betreft moet deze crisis worden aangepakt met maatregelen op basis van solidariteit en wederzijdse steun. Ouderen, mensen in armoede of mensen zonder een solide sociaal netwerk zijn het slechtst af bij deze pandemie.

Vooral ouderen zijn zwaar getroffen door deze crisis. Bewoners van rust- en zorgcentra waren kwetsbaarder voor het virus dan anderen. Door de hoge media-aandacht vergat de samenleving echter ten onrechte dat oudere mensen die nog thuis woonden even kwetsbaar waren. Het verlies van sociale contacten en de annulering van alle sociale en culturele activiteiten eisten een zware tol van hun fysieke en mentale welzijn.

Helaas confronteerde de pandemie ons ook met steeds meer discriminerende stemmen met betrekking tot leeftijd. Maar net als jongeren hebben ouderen het recht om in goede gezondheid te leven. We laten niemand achter.

Wat kunnen we nu leren van deze pandemie?

• Investeer in kleinschalige woongemeenschappen voor woon rust- en zorgcentra.
  • Investeer in zorgzame buurten (vrijwilligerswerk, informele zorg, maatschappelijk middenveld) om eenzaamheid en eenzaamheid onder ouderen en mensen in armoede sneller aan te pakken.
  • Investeer in aangepaste huisvesting voor ouderen binnen een solide netwerk van toegankelijke diensten.
  • Leeftijdsvriendelijke gemeenschappen geven ruimte aan een veiligere en hechtere omgeving voor alle leeftijden.
  • Zorg voor een Europees farmaceutisch beleid rond transparantie in prijsstelling en een vernieuwde visie op het gebied van octrooien. Zorg ervoor dat instellingen effectiever samenwerken over de binnengrenzen van Europa heen, aangezien dit de wederzijdse steun tussen de lidstaten zal vergroten.
  • Herwaardeer en erken het beroep van gezondheidswerkers. Investeren in een meer evenwichtige Europese arbeidsmarkt kan schaarste aan middelen en menselijk kapitaal voorkomen.
  • Investeer in preventie met betrekking tot zorg en (geestelijke) gezondheidszorg. Actief ouder worden is een levensloopbenadering die al op jonge leeftijd begint. Preventie moet goed worden afgestemd op de verschillende doelgroepen.
  • Ten slotte benadrukt ESO het belang van non-discriminatie en rechten voor ouderen. ‘Ageism’ moet op de juiste manier worden aangepakt. De Europese Commissie zou een Europees actieprogramma tegen leeftijdsdiscriminatie moeten opzetten.

Om de mensenrechten van ouderen te waarborgen, vragen we onze lidstaten en hun regio’s om onafhankelijke en toegankelijke contactpunten of agentschappen op te richten (seniorenrechtencommissaris bv.).

Ouderen moeten volwaardig kunnen participeren, zowel in de samenleving als in de politiek. We vragen – net als jongeren – om een gegarandeerde aanwezigheid in allerlei bestuurs- en politieke organen en ook dat onze organisaties worden betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van beleid.

Om te eindigen met een positieve noot. “Oud is niet uit”. We nodigen jongeren van harte uit om samen met ons een partnerschap op te zetten en solidair de sociale en economische uitdagingen aan te gaan. Omdat dit ons allemaal aangaat.”

Meer

De volledige toespraak van Jos Bertrand is hier te downloaden.
Vanuit de Werkgroep Europa van het Ouderen Netwerk PvdA is bijgedragen aan de inhoud van de toespraak.

Informatie over de ESO is te vinden op de website van deze organisatie.

Lees over het ‘EU Groenboek over de Vergrijzing’, met als ondertitel: ‘Bevorderen van intergenerationele solidariteit en verantwoordelijkheid’, op de website van Age Platform Europe
Het Groenboek zelf is hier in te zien

Foto van alpay tonga op de website Unsplash