Uitvoerbaarheid en billijkheid van Wet toekomst pensioenen zijn onvoldoende

De behandeling van de ontwerp-Wet toekomst pensioenen (Wtp) wordt vandaag voortgezet in de Eerste Kamer.
De Cöordinatiegroep OuderenNetwerk PvdA concludeert dat de uitvoerbaarheid / billijkheid van de Wet toekomst Pensioenen op belangrijke punten te wensen over laat en onvoldoende is. En adviseert de Eerste Kamer-fractie van de PvdA daarom het wetsontwerp af te keuren.

Inhoudsopgave:

1. Korte weergave van het op 12 april gehouden gesprek met PvdA-woordvoerder in de Eerste Kamer, Ferd Crone;
  2. Inbreng van de Cöordinatiegroep OuderenNetwerk PvdA gericht aan de Eerste Kamerfractie van de PvdA;
  3. Informatie met betrekking tot het symposium “Van Pensioenwet 2006 naar Wet toekomst pensioenen: een sprong in het duister?, gehouden op 19 april jl. te Utrecht;
  4. Brief van materiedeskundige René Hulst aan Ferd Crone van 3 mei 2023

Op 12 april hebben Ferd Crone, leden van de Cöordinatiegroep OuderenNetwerk PvdA en materiedeskundigen met elkaar gepraat over de stand van zaken van de wetsbehandeling WtP in de Eerste Kamer.
Aanwezig waren Ferd Crone, Rick de Breij fractiemedewerker, André van Dokkum, René Hulst, Emiel Stolp en Hans Wouters.

Ferd Crone geeft aan dat een tweede ronde vragen van Eerste Kamer-leden nu bij de minister ligt.
Op dinsdag 9 mei vindt in de Eerste Kamer een vergadering van de Commissie SZW plaats met op de agenda Wet toekomst pensioenen; inbreng voor het  verslag; Nadere memorie van antwoord (EK 36.067, K), Nader voorlopig verslag (EK 36.067, I), Memorie van antwoord (EK 36.067, H), Voorlopig verslag (EK 36.037, F), Wet toekomst pensioenen: https://www.eerstekamer.nl/commissievergadering/20230509_szw
De bijgestelde planning van de Eerste Kamer ziet er als volgt uit: maandag 22 mei en dinsdag 23 mei zijn gereserveerd voor een plenair debat over WtP. Op 30 mei vindt de stemming plaats over de wet.

Bij de oordeelsvorming van de Eerste Kamer zal zeker meewegen dat de Tweede Kamer de wet heeft aangenomen met 2/3e meerderheid, aldus Ferd Crone. Hij herhaalt zijn punt dat de beeldvorming in de media zeer ten nadele van de wet heeft gewerkt.
Van de gespreksonderwerpen is met name ingegaan op individualisering, beleggingen, onzekerheid en nabestaandenpensioen. Emiel Hulst licht een en ander toe; Ferd Crone is het oneens.
Ferd Crone en Rick de Breij geven aan dat zij graag van het ONP willen horen of de Eerste Kamer de WtP moet goedkeuren of afkeuren. Ferd vroeg om een A4-tje met een paar duidelijke punten. De tekst van ons inmiddels verzonden A4-tje staat onder punt 2:

“Geachte fractieleden,

Eindconclusie:
Wij concluderen dat de uitvoerbaarheid / billijkheid van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) op belangrijke punten te wensen over laat en onvoldoende is.

Aanbeveling:
Wij adviseren u daarom om het wetsontwerp Wtp af te keuren.

Voorts adviseren wij u om:

1. Voor de pensioenverplichtingen dezelfde rekenrente te hanteren als voor de pensioenpremie. Dat wil zeggen dat de rekenrente gebaseerd wordt op de verwachte toekomstige rendementen op aandelen en obligaties zoals die door de Commissie Parameters worden voorgesteld.
  2. De indexatieregels toe te passen zoals die voor 2015 waren; dat wil zeggen indexatie naar rato bij een dekkingsgraad tussen de 105% en 125%, met inhaal indexatie daarboven.
  3. Duidelijk te maken dat pensioen onzeker is en blijft en dat dit ook in de huidige wetgeving duidelijk is aangegeven.

Deze drie punten zijn naar ons oordeel afdoende om de problemen in het huidige stelsel op te lossen.

Verder adviseren wij voor het nabestaanden pensioen een regeling gebaseerd op een opbouwpensioen met een risico verzekering voor de nog ontbrekende opbouw. Dit is veel goedkoper dan het volledige risicopensioen uit de Wtp, eerlijker voor jongeren en alleenstaanden en het sluit beter aan bij de huidige opgebouwde nabestaanden-pensioenrechten.”

Lees hier meer over de uitvoerbaarheid van de Wtp

3. Informatie met betrekking tot het symposium “Van Pensioenwet 2006 naar Wet Toekomst Pensioenen: een sprong in het duister?”, gehouden op 19 april jl te Utrecht

Het symposium was mede georganiseerd door Coen Teulings en Paul de Beer.
Informatie over het symposium is beschikbaar op https://joophartog.nl/wet-toekomst-pensioenen/
Daarop is te vinden: programma, Power Points, persbericht en een videoverslag. Relevante additionele documenten, zoals persverslagen, zullen nog worden toegevoegd.

4. Brief van materiedeskundige René Hulst aan Ferd Crone

In de brief van 3 mei 2023 geeft René Hulst een terugblik op de afgelopen weken en een 7-tal punten om over na te denken voor de besluitvorming van de WtP in de Eerste Kamer.

De brief, die ook naar de fracties van de PvdA en GL in de Eerste Kamer is verzonden, is hier te downloaden.

Coördinatiegroep OuderenNetwerk PvdA (ONP)

De coördinatiegroep vormt het algemeen bestuur van het ONP. De werkgroepen van het ONP functioneren in hoge mate autonoom. Elke werkgroep kiest uit haar midden een trekker. De gezamenlijke trekkers maken deel uit van de coördinatiegroep, die zich verder uit kan breiden met maximaal 5 leden van het ONP. Zie voor de namen van de leden van

Meer over Coördinatiegroep OuderenNetwerk PvdA (ONP)